Målvaktens ansvar vid lagträningar

I förra inlägget skrev jag om huvudtränarens ansvar vid lagträningarna.

Nu är det dags för målvakterna att få sitt:)

Målvakterna har också ett mycket stort ansvar på sina ordinarie träningar. Det är ju denna typ av träning som man får störst mängd av.

Vad kan du då göra som målvakt för att få ut maximalt av din lagträning?

1) Förbered dig. Inte bara den självklara uppvärmningen utan tänk även igenom hur du kan använda träningen till att komma framåt. Ofta kommer täta skott och du får sällan chansen att spela klart situationerna. Då måste du ha andra tekniska moment i åtanke och försöka bli bättre på det du kan, för tillfället. Det går inte att stå på isen och fundera och spilla tid utan det gäller att tänka ut en bra plan innan man kliver ut på isen. Man kanske kan tänka till en extra gång när man sitter och äter innan träningen. Kanske behöver du träna din butterfly slide? Ha då som mål att göra 50 stycken slides åt vardera hållet innan träningen är över. Detta var bara ett förslag och du måste använda din fantasi.

2) Använd ”5-minuterna”. Innan själva träningen har börjat brukar laget ofta åka runt och spilla tid genom att skjuta puckar osv. Ha en plan för hur du kan använda dessa 5-minuterna. Vad skall du göra? Vad skall du göra nästa gång det är vattenpaus? Kan du göra mer än att bara dricka vatten. Är ni fler än 2 målvakter på ett 50-minuterspaus, lär man knappast behöva så mycket vila.

Låt oss säga att du hittar 3 stycken 5-minutare per träning. Du kanske tränar 3 ggr i veckan. Det ger dig:

5 min x 3 = 15 min/vecka

15 min/veckan = 60 min/ månad

60 min/ månad = ca 500 min/säsong

500 min = ca 8 timmar.

8 TIMMAR AV EGEN TRÄNING!!!! Känn på den.

3) Försök att spela klart alla returer. Det är extremt viktigt att du försöker, i största möjliga mån, spela klart returerna. Du måste hitta pucken (även skott som går utanför) för att bygga upp ditt muskelminne. Att reagera på en retur måste gå på reflex. Jag vet att det inte är lätt då skotten kommer i en strid ström och utan uppehåll men försök.

4) Värm upp med simulerade skott. Jag tycker inte att man skall slösa tid på målvaktsuppvärmning på en lagträning. En målvakt kan värma upp och simulera dessa lösa värmningsskott utanför isen, innan han/hon går på träningen. Detta kan lätt göras med tennisbollar som kan kastas mot väggar eller till din målvaktskollega. Ofta ser man att det går upp till 15 minuter innan en lagträning börjar på allvar… Räkna ihop hur många timmar det blir på en säsong som går åt till lösa skott som kommer strax innanför blålinjen.

Detta är min syn på effektiv träning och jag hoppas att många därute har fått ideér och inspiration. Det var mitt syfte i alla fall:)

 

 

 

 

Lämna en kommentar