Kanske det viktigaste inlägget hittils?

Hej på er. Hoppas påsken har varit skön och inspirerande på många sätt och vis.

Som jag skrev igår så kommer detta inlägg att handla om lagträningar. Det är på tiden att man uppdaterar lagträningar på många håll och kanter. Jag skriver detta inlägg med risk att få kommentaren ”Vem tror den där målvaktstränaren att han är” – ”Skall han lära oss någonting?” Om jag får sådana kommentarer så är det smällar jag gärna tar.  Någonting måste hända på våra lagträningar. Jag tog en vecka för ett tag sedan och analyserade några slumpvis utvalda lagträningar. Klubb eller ålder spelar ingen roll eftersom jag tror att många (obs, inte alla) lagträningar går till på samma sätt. På dem tränignarna jag såg var, 95% av avsluten, av karaktären ”friläge från blålinjen”. Alltså spelaren kommer helt fri från blålinjen och skall göra mål på målvakten. Hur ofta händer det i match? INTE 95% av tillfällena i alla fall. Varför tränar vi då på det viset?

Lite statistik från träningarna:

35% av skotten gick utanför.

2% av spelarna gick för att slå in returen.

Ganska intressant va? Hur ser det ut i ditt lag?

Jag vet att många andra målvaktstränare är och har varit ute och försökt undervisa om målskytte och tillägg i den ordinarie lagträningen. Dock är det mycket tufft att nå fram hela vägen och dessutom få till en uppdatering av träningen i vardagen. Någon som känner igen sig?

Här kommer mina korta, enkla, snabba och effektiva tips till hur man kan få igång målskyttet samt få bättre målvaktsträning på den ordinarie lagträningen: (Detta är inget nytt men händer det speciellt mycket ute i klubbarna?)

1) Efter avlossat skott måste skytten knacka med klubban i ribban. (Om han inte arbetar på sin retur) Dett får spelarna att åka rakt mot mål efter skott. BRA VANOR!

2) Använd returslinga. Efter att skytt spelat klart, stannar han framför målvakten och jobbar på nästa skytts retur, skymmer eller annan liknande uppgift. Detta ser man ibland men inte tillräckligt ofta.

3) Börja övningen med skott, ta retur och spela klart. Efter att man gjort ett matchlikt avslut kan man i högsta fart slå flera passningar, åka i cirklar eller runt piloner hur mycket man vill. Tränignen för utespelarna blir av samma svårighetsgrad men med skillnaden att han får träna på att göra mål.

4) 4 sekundersregeln. En tränare räknar ner efter det att skytten avlossat sitt skott. 4,3,2,1…0. Skytten har alltså 4 sekunder på sig att ta sin retur. Övningen blir då mycket mer matchlik. Jag tror inte träningen blir mindre effektiv om man tar 4 sekunder längre på sig i ett försök att göra mål. Vad tycker du?

4 enkla men effektiva punkter som gör lagträningen oerhört mycket bättre för målvakter och skyttar.

För utespelartränare som tidigare sagt ”Jag kan ingenting om målvaktsträning”…. Nu finns inga ursäkter. Följer du dessa 4 punkterna så har du gjort mycket.

Det vore fantastiskt om man kunde få till en ödmjuk debatt om detta och se en förbättring. Jag tror att detaljer som detta kommer göra stor skillnad. Som sagt, detta är inget nytt men händer det så mycket egentligen? Hoppas jag har fel…

Ha det bra och kör hårt!

Magnus

 

2 tankar på “Kanske det viktigaste inlägget hittils?

  1. LYSANDE!!!!

    Det är lustigt att man genom att göra träningen bra för målvakterna 2 av 25 spelare i ett lag samtidgt gör träningen bra för hela laget. 😉

    Det där med lagets viktigaste spelare!

    Det är också lustigt att ALLA håller med om att målvakten är lagets viktigaste spelare ändå tränas just målvakten minst av alla i laget?

  2. Bra inlägg men med ett undantag: Det där med att slå i ribban efter avslut. Det är ingen god vana utan är i bästa fall en onödig risktagning. I bästa fall.
    Ett lag i min förening lärdes upp på det sättet. Det renderade i ett antal höga klubbor i målgården och med slag i masken på målvakterna. Returtagningarna ökade inte!

    Substitut (som ribbslagning är) är sällan av godo. Ta gärna retur men var inte med klubban i ansiktet på din målvakt på träning!

Lämna en kommentar